Gona

Hjälp med ansökning till skolor i USA

Kategori: Tips

Haha, klanttttttt. Självklart lyckas jag komma fram 5 minuter efter filmen har börjat och biljetterna är slut. Gooooood gooood. Men skitsamma, har ändå en förjävlig huvudvärk idag så jag köpte biljetter till imorgon ist. Så man slipper den 10 meter långa kön imon också!!

Iallafall. Fick en kommentar angående USA. Jag har sagt i evigheter att jag ska skriva ett inlägg om hur det funkar med att ansöka o så men glömmer alltid bort det så ja tänkte att ja kan lägga upp mitt svar här. Det är inte sååå specifikt, så det kanske är lite förvirrande för er, men om ni har några frågor så är det bara att fråga på!

"Alltså när man ansöker till skolor i USA så kan man antingen göra allting på egen hand eller så kan man låta ett företag (t.ex EF, Blueberry, IBS osv) göra det mesta av jobbet.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar när man gör allt själv för jag själv hade tänkt o ta hjälp av Blueberry (http://www.blueberrysprak.nu/college/) då är allt man behöver göra att ringa upp dom och tjöta lite med dom om vad du är intresserad utav och så ber du om o få ansökningspapper hem till den skola du vill söka. Du fyller i blanketten och går till din bank och ber om en utlands-check. Du måste betala en summa (på cirka 500 spänn) till skolan du vill söka till (spelar ingen roll om du blir antagen eller ej, dom pengarna är ENDAST för att dom ska ta emot din ansökan) så skriver banken adressen till skolan o allt det där och skickar iväg det. Med blanketten som du ska skicka så skickar du även med dina betyg. Dock ska dom vara översatta (till det amerikanska betygsystemet). Om du kan fixa det på egen hand så är det bra, annars kan företaget du tar hjälp av fixa det för en liten summa. Sen skickar du in blanketten och betygen och väntar på ett svar!

När det kommer till de olika skolorna och vilka som är bäst är jag också jävligt förvirrad. Någon säger att en skola är skit medans någon annan säger att samma skola är den absolut bästa liksom så det är lite jobbigt att veta. Men jag har nog bestämt mig för Santa Monica College. Blir klar där på 2 år förhoppningsvis (om du är sämre i ett ämne kan det hända att du får gå en längre period på college, annars brukar dt va 2 år) sen blir man förhoppningsvis transferd till ett bra universitet med hjälp av Santa Monica.
(btw ansökan som ja sa ligger på cirka 500 gäller för santa monica, ja vet inte om det är samma på alla andra)"

Nu måste jag lägga mig innan mitt huvud exploderar. Får visa mina fiiina skor, schnygga jeansväst o allt annat jag shoppat imon istället. Svarar på kommentarer imon också. Pusshej

Kommentarer


Kommentera inlägget här: