Gona

Religion

Kategori: Allmänt

Hej!
Perhajr Bajramin/Eid Mubarak/Happy Eid/Glad Eid osv till alla muslimer där ute!
Idag är det massa mat och massa gott här hemma såklart, varenda Bajram ska det alltid finnas massor med maträtter och bakelser, så himla härligt.
Jag kan inte säga att jag är muslim, för jag är inte så insatt i religion, men vi har en muslimsk släkt/ett muslimskt land därför firar vi Eid.
 
Jag själv vill läsa lite mer religion innan jag bestämmer mig för vilken religion jag vill konvertera mig till om jag nu vill det överhuvudtaget..Fast jag tror på gud och jag tror på liv efter döden.
Jag tycker det är respektlöst med folk som säger sig vara muslimer/kristna eller vad som helst när dom inte kan någonting om religionen i fråga och inte följer några slags regler från den heliga boken, då kan man lika gärna vara religions-lös, ateist (vilket INTE behöver betyda att man inte tror på någon gud överhuvudtaget).

Det som är så sorgligt är ju också det med att folk förvränger så mycket saker från de heliga böckerna. Varför förknippar man muslimer med terrorister?? Varför tror man att kvinnan är förtryckt inom islam när koranen i själva verket säger att kvinnan är det dyrbaraste som finns?? och att man som barn ska allra först älska sin mamma, sedan sin mamma, sedan sin mamma och SEN sig själv..Kvinnan är såå mycket viktigare i islam än vad många tror och det är ju synd för när man inte är påläst så tycker jag att man helt enkelt ska hålla käften.

Jaja nu ska jag inte tjöta mer om detta, kommer strax ett vanligt inlägg hehe..Det är bara det att jag har saknat att faktist få med mina egna åsikter om viktiga frågor i världen, känns som min blogg har blivit så ytlig and that's boring :p

Kommentarer

  • linda säger:

    Vad gott med massa mat! Nu blir jag läskad :(. Ha en jättebra EID :D PUSS O KRAAM

    p.s: Ät för mig med:D

    2009-09-20 | 16:44:25
    Bloggadress: http://lindoosa.blogg.se/
  • City Girl säger:

    Håller med dig om att folk förvränger så mycket. Mkt bra med åsikter i bloggen

    2009-09-20 | 21:07:33
    Bloggadress: http://firstcity.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Jag är inte heller så religiöst insatt men är man ateist så tror man inte på något. Vet man inte vad man tror på då är man agnosticism. Men det finns människor som är muslimer men som sedan inte bryr sig så mycket om vad som står i koranen, då är man bunden till fatalismen.. etc, etc. Det finns så många olika typer av troenden idag. Sen det med att man tror att islamska kvinnor är förtryckta kan ha att göra med "för att ett barn ska komma till paradiset så ska man lyssna på sin mamma, för att en kvinna ska komma till paradiset så ska man lyssna på sin man" något så står det i Koranen. Jag har inte så mycket kunskap kring detta, men det är vad jag har hört. Jag vill ju också som dig, lära mig mer om olika religioner.

    2009-09-21 | 14:50:22
    Bloggadress: http://bunjaku.blogg.se/

Kommentera inlägget här: