Gona

Shopaholic?

Kategori: Allmänt

Hittade den här på en blogg..

Är du shoppingberoende? Enligt undersökning visas det att en av tre kvinnor är det!
Vad är shoppingberoende?
Shoppingberoende är när du köper en sak bara för att du måste köpa det, utan någon viktigare anledning. När du köper något för att må bättre. När du köper något för att inte gå tomhänt ifrån shoppingrundan. När du köper något fastän du inte har råd.

Svara JA eller Nej på frågorna och se om du är en shopaholic:
 
  • I min garderob har jag minst ett plagg som jag aldrig har använt.
  • Jag shoppar ofta kläder fast jag egentligen inte har råd.
  • Jag använder ofta mitt kreditkort när jag shoppar.
  • När någon frågar om jag har nya skor skäms jag lite och säger att de var ett kap och att jag hittade dem på rean.
  • Ibland ljuger jag om någon frågar om det jag har på mig är nytt.
  • När jag har shoppat något känner jag enorm tillfredställelse. Lycklig, helt enkelt.
  • Jag shoppar för att må bra, bli glad eller bli av med ångest. 
  • Mina argument när jag shoppar är ofta "Jag dör om jag inte köper det här", "jag behöver verkligen det här" eller "Jag är dum om jag går miste om ett sådant här tillfälle".
  • När mina vänner ska gå ut och ta en drink säger jag att jag är pank, så att de bjuder mig. Men om i själva verket har jag pengar . om det skulle knipa i garderoben.
  • Det händer att jag lånar pengar från en familjemedlem eller vän. Jag betalar tillbaka. Ibland.
  • När jag shoppar loss rejält får jag dåligt samvete efteråt.

  • Om du har svarat "ja" på tre eller fler frågor bör du bryta dina shoppingvanor genast.


    Ta dig ur ditt shopoholic-beroende.
    1. Klipp och släng dina kreditkort!
    2. Hittar du ngt du vill köpa? Köp det inte med en gång utan gå iväg och ta en funderare och se om du nästa dag fortfarande vill ha det. Fundera över ifall du verkligen behöver det och ifall du kan klara dig utan det.
    3. Gör upp en månadsbudget som du inte får överskrida.
    4. Skriv ned allt du har shoppat senaste veckan så du har mer koll på vart dina pengar går till. Allt från mat, el-räkning, godis, tidningar till bensin.
    5. Shoppingberoende kan bero på tex. depression eller annat och finns oftast alltid att få hjälp med. Vill du ha proffesionell hjälp kan du vända dig till köpberoendes riksförbund.

    Men hallå, klart man har svarat JA på 3 eller fler frågor? That doesn't make me a shopaholic!! Tror inte den stämmer..eller vad tror ni? Får ni mer än 3 stycken JA?
    Alla understrykta "frågor" är dom jag fick JA på..


    Kommentarer


    Kommentera inlägget här: